…och om man inte är klippt.

Hej vänner.                                   280317   Dodoma

I skolan måste alla barn ha mycket kort hår,helst rakade. Detta har inga skönhetsaspekter, utan är helt och hållet av hälsoskäl. Många barn kommer fortfarande från hem där ohyra härjar och för att förhindra att det inte sprider sig, så ska barnen helst vara rakade. Om de inte är rakade händer detta:

arbetsmiddag och hårklippning 005

Läraren tar en sax och klipper deras hår lite hur som helst,för att de ska känna sig tvingade att raka bort sitt hår. När barnen kommer hem kan man ju bara hoppas att de får pengar av sina föräldrar för att gå och klippa sig. Det kostar idag cirka 1000 shilling.

Jag har under mina år delat ut åtskilliga “klippare” till skolor, för att de ska kunna starta projekt på skolan.Många skolor har svårt att betala nattvakten och då har han fått som sitt eget projekt att raka barnen efter skolan. Jag säger att han ska ta 500 shilling så att det blir konkurrenskraftigt jämfört med salongernas pris. I mitt hus är det dock gratis, men de får bjuda mig på en sång istället.

MUNGU AWE PAMOJA NANYI.

Mwalimu Ulf

Leave a Reply

