Vid hemmets härd igen.

Hej vänner.                                            100617    Dodoma

Dodoma är åter min hemort.

Två massajer var inbjudna till Lysekil och jag kunde inte låta dem åka ensamna med dålig engelska,så jag for med dem och fick uppleva en sen och kall vår. Snöfall på långfredagen är väl inte så vanligt,inte i Värmland i alla fall. Men det var härligt att känna att jag har två hem – Värmland har mycket djupa rötter i min själ.

Från denna horisont kan meddelas att:

+ president Magufuli har slopat bilskatten;

+ Dodoma stads stadsplanekontor har upplösts av samme person och en del av dem som arbetade på det kontoret, ska nu arbeta för länsmyndigheten med ungefär samma frågor;

+ många av er som varit här på besök har bestigit Simba Hill – vårt enda utflyktsmål i staden. Nu har man byggt premiärministerns bostad uppe på kullen och ingen får nu längre tillträde dit upp. Dodomaborna grymtar i tysthet över detta;

+ fem personer från Lysekil församling har varit här och besökt sin vänort ute i Chitego – mycket uppskattat besök. Detta var fjärde(+) gången de kom och vi bodde därute i sex dagar och ägnade oss åt evangelisation ute bland bosättningarna. Tänk er att massajerna var nästan oeniga om vilka bosättningar som ska få besök – så välkomnade var vi.

Men det var också svårt att komma hem i år. Svälten breder ut sig. Tänk er att komma från den skira grönskan i Värmland till torkan här i länet.sverige 2017 088maj 2017 011Åkrarna kommer inte att ge någon majs alls detta året. De som har sått solrosor kommer att få en del,men inte som en vanlig skörd. Folk svälter och kreaturen svälter. Massajerna har ju då också svårt att sälja sina kor för att få in matpengar,eftersom korna är så smala. Än så länge lider inte folk så mycket,  men inom de närmaste månaderna kommer det att bli svårt. Att  se detta på så nära håll har jag inte gjort förut.Mina vänner svälter. Mina fosterbarns familjer svälter. Hur ställer jag mig till detta? Kommer jag att orka? Är det på längre håll kan jag skicka pengar men nu är det här -i mitt hus – min familj berörs – mitt barnbarn Albert berörs.

I Psaltaren 23 står det :

Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig,din käpp och din stav gör mig trygg.

Tyvärr känner jag mig allt annat än trygg just i dessa dagar.Jo,för min egen skull känner jag mig trygg,men inte för mina vänner. Hur ska de överleva. Bed för oss.

Mungu Awe Pamoja Nanyi.

 

Mwalimu Ulf

Leave a Reply

