“En rekti kär.”

Hej vänner                                            080817   Dododa

Jag har legat och lyssnat på Bröderna Doberman från Metbäcken i Östmark när de sjunger sina burleska – minst sagt – och skabrösa visor. Enligt deras beskrivning är jag nog ingen “rekti kär”. Inte är jag “bre över ryggen som e vattentönne å inte klepper ja skägge mä röjsåga. Inte stecker ja en älg men en slöer kniv å inte hogger jag 20 meter ved å int har ja en skoter  å int drecker ja brännvin”.  Absolut inte idag,det är då säkert. Jag har bronkitis,lunginflammation och för första gången i mitt liv, alldeles för högt blodtryck. Idag känner jag mig allt annat än en värmländsk “kär”.

Men bakom Bröderna Dobermans texter kan jag också skönja ett djup som handlar om vår existens. Och detta tänkte jag på häromdagen när jag var till verkstaden med min bil. Jag satt där och lyssnade till de unga pojkarnas och männens samtal – eller snarare när de slängde käft med varandra. Det var dodomska Dobermans Bröder. De bredde säker på för att se om jag skulle reagera. Men jag sa inget. De kämpar med sina liv på ett annat sätt än vad de svenska gör pojkarna gör,men mycket är lika.

Hur  hittar jag en plattform för mitt liv,som bär?

Hur hittar jag min egen identitet?

Inget arbete,inget värde.

Med spritens hjälp kanske det fungerar bättre?

Det var en mycket tuff chargong,men bakom orden fanns unga människors oro. De känner mig väl och behövde inte dölja något för mig. När den sista bulten var dragen och jag betalt dem för arbetet, bjöd jag hem dem till mig. Det passade inte den dagen utan det blir inte förrän nästa vecka,på grund av min sviktande hälsa. Men jag hälsade dem med avslutningsorden “Du är älskad av Jesus.” ….. och då sa en av dem “Härligt att höra”.Och jag tror faktiskt att han menade det.

Bakom den tuffa ytan hos våra Doberman bröder som vi träffar lite här och var i Sverige och i Tanzania finns också en längtan att få höra att Du är älskad. Lite mer Fresh Expression kanske behövs. Lite mer mod. Lite mer samtal. Lite mer av närvaro.Lite mer av Jesus…….HAN som såg den lilla människan.Till exempel lilla Grace på bilden – en ljuvlig granne som glädjer mig många gånger.

dödsattest 012

Många hälsningar från en “rekti kär” ,trots allt.

MUNGU AWE PAMOJA NANYI.

Mwalimu Ulf

Leave a Reply

