FÖRFEST-FEST-EFTERFEST

Hej Vänner                             260317    Dodoma

Ännu en dag att glädjas över. Idag var det massajgudstjänst inne i stan och detta har nu blivit en etablerad verksamhet som kan ståta med en egen kör. Det kommer mellan 80 till 150 massajer på dessa gudstjänster.

FÖRFESTEN

Imorse kom det tidigt cirka 20 moraner hem till mig för att göra sig fina inför gudstjänsten. Det serverades då en slät kopp te med mycket socker och mjölk. Men framför allt kom de för att kunna duscha och kanske stryka sina kläder. Två kom igår för att tvätta sin kläder och idag skulle de då givetvis strykas. Man måste ju vara fin när man går till kyrkan. Därefter gick de i samlad tropp, med sina Biblar i händerna, till kyrkan för att vänta in gudstjänsten.

Under tiden åkte jag för att hämta de sextio liter filmjölk som jag bett folk att sätta åt oss.Härligt att ha till festen.

FESTEN

Gudstjänsten bjöd på mycket sång – idag faktiskt till en CD-skiva också och dessutom tre dop. Nu för tiden har vi dop i varje gudstjänst och detta på deras egen önskan.Varför vänta,tycker de,med något så viktigt? Vi frågade också vilka som vill resa för att utbilda sig till evangelister. Detta under två års tid. Vi fick 17 anmälningar!!! Firandet avslutades med att alla fick sin efterlängtade mjölk.massajgudstjänst 26 mars 2017 013

EFTERFESTEN

Efterfesten hemma hos mig blev bara för de små barnen, som ju brukar komma varje söndag. Och dag var programmet rakning.Alla måste ju ha kort hår i skolan – helst helt rakade så det fick bli snagg helt sonika. Bartolomayo fattade rakapparaten och högen med hår blev rejält stor. Den fick ligga kvar till glädje för småfåglarna som använder håret i sina bobyggen.

Tänk vilken priviligierad person jag är som får vara med om allt detta på en och samma dag.

massajgudstjänst 26 mars 2017 016

Tänk om ni ändå vore här hos mig och vi fick uppleva det tillsammans.DET vore kul!!!

Mungu Awe Pamoja Nanyi.

 

Mwalimu Ulf

Leave a comment